«Խաղաղության համաձայնագրի տեքստի 80-90 տոկոսը, արտգործնախարարի՝ ինձ տրամադրած տեղեկություններով, արդեն համաձայնեցված է»,- Բաքվի վերահսկողությանն անցած Շուշիում հայտարարել է Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևը։ Նա հավելել է, որ Հայաստանին ստիպել են տեքստից հեռացնել Արցախի վերաբերյալ դիրքորոշումն ու տերմինաբանությունը, ինչը ճանապարհ բացեց կարգավորման գործընթացի հետագա զարգացման համար։ Միևնույն ժամանակ, ըստ Ալիևի, «երկու հարց բաց է մնում»։                
 

«Դավթին ճանաչելու համար, նախ, ինքս ինձ պետք է ճանաչեմ» (ֆոտոշարք)

«Դավթին ճանաչելու համար, նախ, ինքս ինձ պետք է ճանաչեմ» (ֆոտոշարք)
15.09.2012 | 22:29

«Երբ ինձ հարցնում են` ինչպե՞ս ներկայացնեմ քեզ` ռեժիսոր, գրող, դերասան, ես հիշում եմ 77-ամյա Ռոդենին, որ մտնում էր իր արվեստանոց, նայում հարյուրավոր աշխատանքներն ու ասում. «Երբ մարդ վերջապես սկսում է հասկանալ իրերի իմաստը, նրա ուժերը սպառվում են, և նա գնում է դեպի անէություն»,- այս նախաբանով սկսվեց մեր զրույցը ԳԱՐԻԿ ՀՈՎՀԱՆՆԻՍՅԱՆԻ (ԳԱՐՍՈՒ) հետ, ի լրումն որի նա հավելեց. «Գրում եմ, որոշ ժամանակ թատրոնում եմ եղել` որպես բեմադրող և դերասան, ուժերս փորձում եմ նաև կինոյում»:

-ԵՊԲՀ-ում բեմադրեցիք «Լաո…» տրագիկոմեդիա կինոներկայացումը, որ «Սասնա ծռեր» էպոսի յուրօրինակ մեկնաբանության փորձ էր: Դերերում բժշկականի ուսանողներն էին: Համարձակ քայլ չէ՞ էպոսը տրագիկոմեդիայի վերածելը:
-Դա ոչ թե համարձակ, այլ անկեղծ քայլ է: Ամեն դեպքում, խնդիր չենք ունեցել այնպիսի մի բան անելու, որ տարբերվենք:
-Բեմադրությունն ի՞նչ ճանապարհ է անցնելու: Կցուցադրվի՞ ավելի լայն լսարանի համար:
-Դեռևս չգիտեմ:
-«Լաո…»-ն համադրված էր վավերագրական-խաղարկային ֆիլմով, որտեղ հարցուպատասխանի ձևով հնչում էին մասնակիցների կարծիքները էպոսի վերաբերյալ: Համամի՞տ էիք հնչող պատասխաններին:
-Շատ տարբեր պատասխաններ են տրվել, և կային պատասխաններ, որ ինձ շատ են դուր եկել: ՈՒրախալի է, որ նոր սերունդն ունի իր համոզմունքը նման հարցերի շուրջ, թեկուզ և սխալ, բայց այս սխալը ասվում է շատ անկեղծ:
-Հետաքրքիր է` ինքներդ ինչպե՞ս կպատասխանեիք այդ հարցերին:
-Մենք մտածում էինք նման մի բան անել, որ ներկայացման վերջում ինձ ուղղվեին հարցերը:
-Փորձենք հիմա. «Ձեր կարծիքով` կապ կա՞ «Մատյան ողբերգության» պոեմի և էպոսի միջև»:
-Իհարկե` կա: Հետաքրքիր է գտնել արտաքինից իրար հետ կապ չունեցող երևույթների կապը: «Մատյանի» ստեղծման պատմությունը գիտենք, ստեղծողին էլ: Գաղափարական իմաստով էպոսն ավելի հին է և շատ ավելի վիճելի, որովհետև անհատ ստեղծագործողի հետ չենք առնչվում:
-«Մհերի` Ագռավաքարում փակվելը կարո՞ղ էր պատճառ լինել ցեղասպանության»: Այս հարցին ուսանողներից մեկը հետաքրքիր պատասխան տվեց: «Ագռավաքարում Մհերի փակվելը կարող էր պատճառ հանդիսանալ ցեղասպանության, և ցեղասպանությունը կարող էր պատճառ հանդիսանալ Մհերի փակվելուն»:
-Ինձ ևս դուր եկավ այդ պատասխանը, որովհետև, վերացական լինելով հանդերձ, նաև շատ հստակություն ունի իր մեջ: Մհերը մի դեպքում ընդհանրական կերպար է, մի ուրիշ դեպքում կարող է լինել Կոմիտաս, Քրիստոս, Նժդեհ: Ներկայացման մեջ ուղղակի ու անուղղակի ասվել է սրանց մասին: Մեր զրույցի ժամանակ ավելին չեմ ասելու:
-Կարծիքները երբեմն կրկնվում էին, երբեմն` հակադրվում, երբեմն էլ` փակուղի տանում, այնուամենայնիվ, «Ո՞վ էր Դավիթը», «Դավթի սխալը ո՞րն էր»:
-Դավթին ճանաչելու համար, նախ, ինքս ինձ պետք է ճանաչեմ: Եթե այլաբանությունները մի կողմ դնենք ու խոսենք կոնկրետ քայլերի մասին, Դավիթը քաղաքական լուրջ գործիչ էր: Խանդութի հետ ամուսնանում է և չի մոռանում, որ 40 ուզող ուներ, ի՞նչ է լինելու հետո: Նրանց համար քավոր է դառնում, հարսնեղբայր, բարեկամանում է պոտենցիալ թշնամիների հետ: Ընդ որում, պատվով է անում, ոչ թե փոխզիջումային տարբերակով: Էպոսը տարբեր խմբագրումներով է հանձնվել ընթերցողին` հիմնված տվյալ ժամանակաշրջանի քաղաքական և ռազմավարական պահանջների վրա: Խնդիրը մոտեցման մեջ է, ինչպե՞ս ենք դիտարկում Դավթին` իբրև հերոսի, ժողովրդական մարդո՞ւ, աստվածային կերպարի, ղեկավարի՞: Դավիթը սրանց բոլորի հավաքական կերպարն է:
-Ներկայացման մեջ նաև գենոֆոնդի մասին է խոսվում:
-Այո, եթե գենոֆոնդի նկատմամբ անտարբեր ես, դա քո դեմ է ուղղվելու: Գենի խնդիրը շատ կարևոր է, եթե ուզում ես տեսակդ պահել գլոբալիզացիային միտվող աշխարհում: Դա հայտնագործություն չէ: Բնության օրենք է:
-Ինչպե՞ս տարբերել գլոբալիզացիան և մշակութային երկխոսությունը: Հիմա մի տեսակ շփոթ կա սրանում:
-Մշակութային երկխոսությունը թատերական դիմակ է: Որ աշխարհը գաղտնի կառավարվում է, բոլորը գիտեն, իսկ հինգ հոգուն ավելի հեշտ կառավարելու համար պետք է այդ հինգ հոգին մտածի նույն ձևով: Եթե նրանցից մեկը փորձում է ավելին իմանալ, նրան դժվար է ղեկավարել: Ես չեմ ուզում միահավասարվել և, կարծում եմ, շատ մարդիկ չեն ուզում: Սա աշխարհի զարգացման բնականոն ընթացքն է, անցումային պահեր են: Մարդիկ էլ կյանքի ինչ-ինչ փուլերում շատ խնդիրներ, դեպրեսիա են ունենում, վատ երազներ են տեսնում:
-Գարիկ, Ձեզ շատերը ճանաչում են «Կյանքի կարուսելից»: Սա սիրված աշխատանքի մա՞ս է, թե՞ ապրելու միջոց:
-Աշխատանքի մի մաս չէ, ուրիշ աշխատանք է: Իմ սիրած աշխատանքը ոչ մի կապ չունի հեռուստատեսության հետ, այս պահին իմ սիրած աշխատանքի մասին գիտեն մի քանի հոգի և իմ համակարգիչը:
-Պատահե՞լ է, որ հրաժարվեք այս կամ այն դերից, ասենք, վատ սցենարի պատճառով:
-Դեռ չի եղել նման բան, ինչը չի նշանակում, թե բոլոր սցենարները լավն են: Մեր աշխատանքային խումբը շատ եմ սիրում, առողջ մթնոլորտ է տիրում: Բոլորն էլ հասկանում են, որ կարելի է շատ ավելի լավը անել` դերասանները, սցենարիստը, ռեժիսորը, նախագծի ղեկավարները, բայց հեռուստատեսային աշխատանքի այսօրվա ռիթմը դա թույլ չի տալիս: Հեռուստատեսությունը, ի տարբերություն կինոյի, նախ և առաջ շուկա է, այստեղ օրենքներն ու կանոններն ուրիշ են:
-Հեռուստատեսությունը նաև քարոզչության միջոց է:
-Այո, և հեռուստատեսությամբ կարելի է հասարակությանը դեգրադացնել, կարելի է դարձնել մտածող հասարակություն: Հարցն այն է` ի՞նչ է պետք այս երկրին:
-Դուք խոսում եք մի բնագավառի մասին, որտեղ աշխատում եք:
-Այո, խոսում եմ մի բնագավառի մասին, որտեղ աշխատում եմ: Այն իմ կամ մյուսների աշխատել-չաշխատելուց կախում չունի. մի պահ չէի աշխատում, չկա՞ր այդ նախագիծը: Կա՛ր: Ես, ինչպես շատերը, կատարում եմ դերասանի իմ աշխատանքը` հնարավորինս բարեխղճորեն: Սա է իրականությունը: Եկեք կոչ անենք բոլոր դերասաններին` միաժամանակ հրաժարվել սերիալում նկարահանվելուց, պատկերացնո՞ւմ եք` ինչ կկատարվի. կա՛մ վիճակը մի քանի անգամ ավելի կվատանա, կա՛մ կվերադառնանք լատինաամերիկյան սերիալների տխուր ժամանակներին: Խնդիրը դերասանների մեջ մի փնտրեք, եթե խոսքը չի վերաբերում դերասանի աշխատանքին: Խնդիրն ուրիշ տեղ է, որովհետև մենք ունենք թե՛ մտքի, թե՛ կատարման մեծ պոտենցիալ: Անձամբ գիտեմ հեռուստատեսությունում աշխատող դերասանների, ովքեր լրիվ անվճար խաղում են երիտասարդ, սկսնակ ռեժիսորների հեղինակային, գեղարվեստական ֆիլմերում: Գիտե՞ք ինչու, որովհետև նրանք ուզում են ստեղծագործել, ուզում են հաճույք ստանալ իրենց հրաշալի աշխատանքից, ուզում են, որ Հայաստանում զարգանա հեղինակային-խաղարկային կինոն, նրանք օգնում են մի ուրիշ ստեղծագործողի: Ապրեն իրենք, անկեղծ, ընկերական եմ ասում: Շատ եմ ուզում, որ կինոն, հեղինակային կինոն զարգանա, ուզում եմ, որ ֆիլմ նկարելուց առաջ հեղինակը չմտածի շուկայի մասին, որ հեղինակը համոզված լինի` իր ֆիլմը ոչ թե մի քանի հարյուր հազար, այլ գոնե մի քանի հարյուր միլիոն մարդ կնայի: Կիմ Կի Դուկը նկարում է կորեացիներին, պատմում է իր պատմությունը, իր ազգային ավանդույթներն է ներկայացնում, բայց ես նույնչափ ազդվում, հուզվում ու ձգտում եմ ինքնամաքրման, որքան ինդոնեզացին, որովհետև Կիմ Կի Դուկը նկարում-պատմում է մարդու հոգու հեքիաթը` իր ողբերգություններով ու երջանկությամբ: Ուզում եմ, որ հայկական կինոն դառնա ներկայանալի, հայ ռեժիսորը հայտնի լինի Կիմ Կի Դուկի կողքի հարևանին այնքան, ինչքան Կիմ Կի Դուկը` մեզ: ՈՒ եթե ինչ-որ մեկն ասի կամ մտածի, որ չկա նման հայ ռեժիսոր, կամ չի կարող լինել, թող դիմի ինձ, ես մի քանիսի հետ կծանոթացնեմ ու կասեմ. «Տուր նրան հենման կետ (տեսախցիկ` նրա շուրջ գտնվող այլ օրգանիզմներով), և նա կշտկի աշխարհը»: Հասկանալի է, որ Կիմ Կի Դուկն էս պահին ծնված օրինակ էր, անուններն ու ստեղծագործությունները շատ են, փառք համացանցի բարոյական ու դրական նկարագրին: Բացի խաղերից, պոռնոկայքերից ու սոցկայքերից, ուրիշ հասցեներ էլ կան էնտեղ:
-Ներկայացման մեջ նույնպես խոսվում է համակարգչային դեգրադացնող խաղերի, պոռնոգրաֆիկ կայքերի մասին: Ասվում է` Աստծուն մոռացել եք, հերոս եք ուզում ծնել:
-Ես հայտնագործություն չեմ անում, կոնկրետ քաղաքականությամբ ավերում են հասարակության միտքը:
-Ե՞րբ է գալու հերոսական ժամանակը: ՈՒրեմն, Մհերը ճիշտ է անում, որ դուրս չի գալիս Ագռավաքարից:
-Իհարկե, ճիշտ է անում, գա ի՞նչ անի, ծիծաղե՞ն իր վրա, նեղանա, էլի փակվի՞: Մհերին կանչելը մեր թուլության նշանն է: ՈՒրեմն, մենք գիտակցում ենք` ինչքան կեղտոտ ենք: Աղբից ենք բողոքում, բայց մոռանում ենք ինքնամաքրման մասին: Սովորական հարբուխը ամենաբնական ազդանշանն է, որ օրգանիզմում թափոններ են հավաքվել, որի պատճառով, իմունիտետն ընկել է: Մարդկանց շատ փոքր մաս կա, որ հարբուխից «բուժվում է» օրգանիզմը բեռնաթափելով, մաքրելով: Հիմնական մասը վազում է դեղատուն` եռօրյա «բուժման» հետևից: Բայց կեղտը մնաց, չէ՞, մարմինդ, մտքում հայհոյելով, որ իրեն չհասկացար, շարունակում է ապրել ավելի կեղտոտ աշխարհում: Նույնն էլ հասարակությունն է, եթե ընդունում ենք այն որպես օրգանիզմ` իր բոլոր հաջող ու անհաջող փոխպատվաստումներով: Մեր հասարակությունն իր հոգին հարբուխից ազատեց 88-ին, դարձավ արժանապատիվ ազգ: Հաջորդ բեռնաթափումը չգիտեմ երբ կլինի, բայց չեմ ուզի, որ դրա դրդապատճառը լինի այն, ինչ 88-ին էր: Մենք ինքներս մեզ և Աստծուն պիտի խոստովանենք մեր մեղքերն ու ազատվենք դրանցից:
-Մեզնից ամեն մեկի մեջ փակված Մհե՞ր կա:
-Իհարկե, կա: Եթե ուժեղ լինենք, Մհերին հանգիստ կթողնենք, որպես սիրուն լեգենդ: Եթե դառնանք օրենքի երկիր, կարճ ժամանակում կունենանք ուրիշ հասարակություն: Կբարձրանա ժողովրդի ինքնագիտակցությունը, ինքնագնահատականը, կհասկանանք, որ, օրինակ, պարսիկները հյուր են այստեղ, և դեռ հարց է` պարսի՞կ են, թե՞ ադրբեջանցի, ու շատ բաներ կհասկանանք: Խնդիրը մեր ներսում է, պիտի մաքրվենք, ու փորձենք… Չէ, փորձերի ժամանակ էլ չկա, պիտի լուծենք խնդիրն ու շարունակենք համաշխարհային պատմության մեր բաժինը: Ազգային էպոսը այն հզոր կառույցն է, որ պիտի օգնի հասկանալու անցյալի սխալները: Սխալը հասկանալուց հետո պիտի արարվի հերոսական մեր ժամանակը` Փոքր Մհերի վերածնման համար:


Զրույցը` Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԻ

Լուսանկարներ

. .
Դիտվել է՝ 6757

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ